تصویر نجومی روز ناسا: آسمان شب بر فراز کوه‌های تاترا

توضیح: یک مرز طبیعی بین اسلواکی و لهستان کوه‌های تاترا (Tatra Mountains) است. تاتراها که مقصدی برجسته برای عکاسان نجومی هستند، بلندترین رشته کوه در بین بین رشته‌کوه‌های کارپاتین (Carpathians) هستند.
در این تصویر که در ماه مه گرفته شده است، می‌توان مرکز کهکشان راه شیری را با دو تا از مهدکودک‌های ستاره‌ای معروف آن، سحابی مرداب و سحابی امگا (Lagoon and Omega Nebula)، درست بالای قله تاتراها مشاهده کرد.
مهدکودک‌های ستارگان مملو از هیدروژن یونیزه هستند که یک جزء اساسی برای تشکیل آب فراوان در زمین است.
آب به عنوان یک عنصر اساسی در تمام اشکال شناخته شده حیات، عنصری حیاتی در کیهان است. چنین آبی در پیش زمینه به شکل رودخانه بیالکا دیده می شود.
منبع: ناسا

چه کسی لامپ را اختراع کرد؟ فقط ادیسون نبود

اگر گفته شود که لامپ رشته‌ای نورانی تمدن بشری را تغییر داده است، اغراق نیست. با ظهور لامپ‌های نورانی، مردم به‌طور ناگهانی قادر شدند بدون اتکا به شعله‌های باز (و حرارت، دود و خطر ذاتی آن)، در عمق شب، به کار و تفریح بپردازند.
در حالی که تأثیر لامپ الکتریکی در زندگی بشر بی‌تردید مهم است، منشأ این اختراع به موضوعی باز برای بحث و جدل تبدیل شده است. باور رایج، مخترع آمریکایی توماس آلوا ادیسون (Thomas Alva Edison) را به‌عنوان مخترع لامپ رشته‌ای نورانی معرفی می‌کند، کسی که اولین حق اختراعات مربوط به لامپ‌های رشته‌ای را در سال ۱۸۷۹ و دومین آن را در سال ۱۸۸۰ به‌دست آورد.
اما برخی تاریخ‌نگاران بر این باورند که نسبت دادن این اختراع فقط به ادیسون بسیار ساده‌انگارانه است. آنها معتقدند که ادیسون تنها کسی بود که لامپ را اختراع کرد، اما این اختراع، در واقع، تنها یک رشته از رشته‌ای طولانی از اختراعات مشابه بود.
برخی دیگر می‌گویند که اگرچه لامپ‌های الکتریکی ادیسون از پیشینیان خود متمایز بودند، ولی اعتبار بیشتری باید به مخترع بریتانیایی، آقای جوزف ویلسون سوان (Joseph Wilson Swan)، داده شود که در همان زمان روی لامپ‌های رشته‌ای کار می‌کرد و بعدها با ادیسون شریک شد. و البته گروه دیگری از تاریخ‌نگاران معتقدند که این تاریخ‌نگاری تجدیدنظرطلبانه بیش از حد لازم است و همان ادیسون مخترع واقعی لامپ نورانی است.
پس پاسخ چیست؟ با ما همراه باشید.