فراخوان تشکیل شورای دانش‌آموزی خانه علم

خانه علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان جهت تشکیل شورای دانش‌‌آموزی از بین دانش‌آموزان عضو خانه علم که واجد شرایط زیر هستند عضو می‌پذیرد. از علاقمندان دعوت می‌شود با تکمیل فرم زیر، درخواست خود برای حضور در این شورا را ثبت نمایند. واجدین شرایط برای مصاحبه دعوت خواهند شد.

تصویر نجومی روز ناسا: هودوی پادشاه بال‌ها در زیر کهکشان راه شیری

توضیح: این ساختار صخره‌ای نه تنها سورئال (غریب و تخیلی) است، بلکه واقعی است.
شاید دلیل معروف‌نبودن آن این باشد که کوچکتر از آن چیزی است که می‌توان حدس زد: صخره سنگی، تنها در چند متری زمین معلق است.
به هر صورت، رخنمون پادشاه بال‌ها (King of Wings)، واقع در نیومکزیکوی ایالات متحده، یک نمونه جذاب از نوع غیرعادی ساختار سنگی به نام هودو است (hoodoo). هودوها زمانی ممکن است تشکیل ‌شود که لایه‌ای از یک سنگ سخت، روی لایه‌ای از سنگ‌های نرم‌تر در حال فرسایش قرار می‌گیرد.
پی بردن به جزئیات ترکیب عکس این هودو با آسمان شب، بیش از یک سال طول کشید. علاوه بر انتظار برای یک شب زیبا و مناسب در آسمان پشت با ابرهای کم، پیش‌زمینه باید دقیقاً نسبت به درخشش طبیعی پس‌زمینه به‌طور مصنوعی روشن می‌شد. پس از برنامه‌ریزی و انتظار بسیار، آخرین عکس، همانی که در اینجا نشان داده شده است، در می 2016 گرفته شد.
همسو با نوار افقی، آسمان پس‌زمینه، نوار کهکشان راه شیری را در بالای سر نشان می‌دهد.
منبع: ناسا

برگزاری کارگاه آمادگی برای مسابقه تیمی ریاضی (متر) در خانه علم

کارگاه دو روزه آمادگی برای مسابقه تیمی ریاضی (متر) با حضور دانش‌آموزان علاقمند و برگزیدگان مراحل قبل این مسابقه در خانه علم برگزار گردید.
در این کارگاه دو روزه که با تدریس سرکار خانم دکتر خدیجه ندایی اصل، عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و سرکار خانم فاطمه علیخانی، دانشجوی دکتری این دانشگاه و دبیر مدارس سمپاد شهر زنجان صورت گرفت، دانش‌آموزان در فضایی صمیمی و علمی به کسب دانش و مهارت‌های ضروری برای شرکت در مسابقات تیمی از جمله مسابقه متر پرداختند.
کارگاه مذکور در روزهای شنبه و یکشنبه مورخ 30 و 31 تیرماه 1403 با استقبال خوب دانش‌آموزان مقطع متوسطه در آمفی‌تئاتر خانه علم برگزار گردید.
مسابقه متر یک مسابقه تیمی ریاضی است که با ابتکار و برنامه‌ریزی شورای خانه‌های ریاضیات ایران و توسط خانه‌های ریاضیات شهرها، بین دانش‌آموزان پایه‌های چهارم تا دهم به صورت مجزا برای هر پایه و در سه مرحله برگزار می‌شود. تیم‌های شرکت‌کننده به صورت سه‌نفره هستند. این مسابقه، همه‌ساله، و برای ترویج علوم ریاضی در بین دانش‌آموزان و تقویت کارِ گروهی در بین آن‌ها، در چارچوب یک آئین‌نامه مشخص برگزار می‌شود.