فراکتال‌ها: در جستجوی ابعاد پنهان

این مستند به معرفی ارتباط فیلم‌سازان، طراحان مد، پزشکان و پژوهشگران که از هندسه فراکتال برای نوآوری و الهام‌بخشی استفاده می‌کنند، می‌پردازد.
مستند «فراکتال‌ها: در جستجوی ابعاد پنهان» توسط مایکل شوارتز و بیل جرسی در سال ۲۰۰۸ تهیه و تولید شده است و مدت زمان آن حدود ۵۳ دقیقه است.

تصویر نجومی روز ناسا: مسیه 24؛ ابر ستاره‌ای کمانگیر

توضیح: برخلاف بسیاری از موارد موجود در فهرست معروف اجرام اعماق آسمان چارلز مسیه، M24، یک کهکشان درخشان، خوشه ستاره‌ای یا سحابی نیست.

این شکافی در ابرهای غبار بین ستاره‌ای نزدیک و مات است که امکان مشاهده ستارگان دوردست در بازوی مارپیچی قوس یا کمانگیر (Sagittarius spiral arm) کهکشان راه شیری را فراهم می‌کند.

با دوچشمی یا تلسکوپ کوچک نگاه خود را از میان این شکاف هدایت کنید و آنگاه شما از طریق پنجره‌ای با عرض بیش از 300 سال نوری به ستاره‌هایی در فاصله 10000 سال نوری یا بیشتر از زمین نگاه خواهید کرد.

ستاره‌های درخشان M24 که گاهی اوقات ابر ستاره‌ای کمانگیر کوچک نامیده می‌شود (Small Sagittarius Star Cloud)، در مرکز این منظره ستاره‌ای زیبا حضور دارند.

این میدان دید تلسکوپی که بیش از 6 درجه یا عرض 12 قمر کامل در صورت فلکی قوس را می پوشاند، شامل علائم تاریک B92 و B93 در نزدیکی مرکز M24، همراه با سایر ابرهای غبار و سحابی‌های درخشان به سمت مرکز کهکشان راه شیری است.

منبع: ناسا