برنده مسابقه هفته (3) – تابستان 1403

به اطلاع همران عزیز خانه علم می‌رساند که پس از بررسی برگه‌های پاسخنامه‌های دریافتی توسط کمیته علمی مسابقه هفته، برنده مسابقه این هفته به شرح زیر اعلام می‌شود.

کاشتینه (ایمپلنت) حلزون گوش چگونه کار می‌کند؟

اگر ما را همراهی کرده باشید، ممکن است تاکنون چیزهای زیادی در مورد فناوری یاد گرفته باشید. شاید درباره‌ی ربات‌ها (هوشمان‌ها) یا صفحه نمایش لمسی خوانده باشید. حتی ممکن است بدانید که چه نوع فناوری‌هایی توسط ورزشکاران استفاده می‌شود. پست امروز مربوط به یک اختراع فوق‌العاده دیگر است: کاشتینه (ایمپلنت یا درون‌کاشت) حلزون گوش!
کاشتینه (ایمپلنت) حلزون گوش چیست؟
این‌ها دستگاه‌هایی هستند که به افراد کمک می‌کنند تا بشنوند. بااین‌حال آن‌ها بسیار متفاوت از سمعک‌ها هستند. سمعک‌ها صدا را تقویت می‌کنند اما کاشتینه حلزون گوش بسیار فراتر از این است. آن‌ها برای کسانی ساخته شده‌اند که کم‌شنوا یا کاملاً ناشنوا هستند.

تصویر نجومی روز ناسا: گلبول‌های دنباله‌دار

توضیح: این ساختارهای غیرمعمول بین ستاره‌ای چه هستند؟
شکل‌هایی رونده با حاشیه روشن در نزدیکی مرکز این میدان ستاره‌ای غنی در حوالی مرزهای صورت فلکی جنوبی کشتی‌دم (Pupis) و بادبان (Vela) تجمع یافته‌اند.
این گروه از گلبول‌های دنباله‌دار (cometary globules) به وسعت یک سال نوری که از گاز و غبار بین ستاره‌ای تشکیل شده‌اند، حدود 1300 سال نوری از ما فاصله دارد.
نور پرانرژی فرابنفش از ستارگان داغ مجاور، گلبول‌ها را شکل‌دهی کرده و لبه‌های درخشان آن‌ها را یونیزه کرده است. این گلبول‌ها همچنین از بقایای ابرنواختر بادبان (Vela supernova) دور می‌شوند که ممکن است بر شکل‌های برگشتی آنها تأثیر گذاشته باشد.
در درون آنها، هسته‌های گاز سرد و غبار احتمالاً در حال فروریزش به داخل هستند و ستارگان کم‌جرمی را تشکیل می‌دهند، که تشکیل آنها در نهایت باعث پراکنش گلبول‌ها می‌شود. در واقع، گلبول دنباله‌دار CG 30 (در سمت چپ بالا) درخشش کوچک مایل به قرمزی در نزدیکی سر خود دارد که نشانه‌ای از فواره یا جت‌های پرانرژی یک ستاره، در مراحل اولیه شکل‌گیری است.
منبع: ناسا