تصویر نجومی روز ناسا: سه‌گانه قوس

توضیح: این سه سحابی درخشان اغلب در تورهای تلسکوپی صورت فلکی قوس یا کمان (constellation Sagittarius) و ستارگان شلوغ کهکشان راه شیری نمایش داده می‌شوند.
در واقع، چارلز مسیه (Charles Messier)، جهانگرد کیهانی قرن هجدهم، دو مورد از آنها را فهرست بندی کرد: M8، سحابی بزرگ در بالای مرکز، و M20 رنگارنگ در زیر و سمت چپ در کادر. ناحیه (سحابی) انتشاری سوم شامل NGC 6559، در سمت راست M8 واقع است و با یک خط گرد و غبار تاریک از سحابی بزرگتر جدا شده است.
هر سه سحابی, مهدکودک‌های ستاره‌ای هستند که در فاصله حدود پنج هزار سال نوری یا خیلی دورتر هستند.
M8 با بیش از صد سال نوری پهنا، به عنوان سحابی مرداب نیز شناخته می‌شود. نام محبوب M20 ، سه‌شاخه (Trifid) است.
گاز هیدروژن درخشان، رنگ قرمز غالب این سحابی‌های انتشاری را ایجاد می‌کند. اما دلیل کنتراست قابل توجه این است که رنگ‌های آبی در Trifid به دلیل نور ستاره‌های منعکس‌شده از غبار ایجاد شده است.
این منظره بین‌ستاره‌ای وسیع، تقریباً 4 درجه یا 8 ماه کامل در آسمان پهنا دارد.
منبع: ناسا

آیا هوش مصنوعی جایگزین مشاغل انسانی خواهد شد؟

وقتی بزرگ‌تر شدید، آرزو دارید چه کاری انجام دهید؟ آیا زندگی در اعماق دریا را به عنوان زیست‌شناس دریایی مطالعه خواهید کرد؟ البته شاید شما کسب و کار خودتان را راه بیاندازید. برخی از بچه‌ها حتی ممکن است آرزو کنند تا بزرگ شوند و فقط بستنی بخورند و نه غذاهایی که والدین تهیه می‌کنند! یا شاید شغلی داشته باشید که هنوز وجود ندارد.
بله، این آخری ممکن است! انواع جدیدی از شغل‌ها همیشه در حال ظهور هستند. در گذشته، مشاغل جدید در زمان انقلاب‌های بزرگ به وجود آمده است که اغلب به دلیل فناوری‌های جدید رخ می‌دهد. یک مثال از این تغییرات، انقلاب صنعتی است. امروزه یکی از فناوری‌هایی که می‌تواند شغل‌ها را تغییر دهد، هوش مصنوعی (AI) است.

مسابقه هفته (3) – تابستان 1403

استقبال جالب توجه حدود 1700 نفری از مسابقه هفته در تابستان سال گذشته و اثرات مثبت برگزاری آن 10 مسابقه هفتگی در ایجاد انگیزه بین دانش‌آموزان برای پژوهش، ما، مجموعه خانه علم، را بر آن داشت تا مسابقه هفته را در طول تابستان 1403 نیز ادامه دهیم.

خرسندیم به اطلاع عموم، بویژه دانش‌آموزان عزیز سراسر کشور، برسانیم که با مساعدت مدیریت دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و تخصیص جایزه 5 میلیون ریالی برای برنده هر هفته، مسابقه هفته، به مدت 10 هفته در طول این تابستان نیز برگزار خواهد شد و شما دانش‌آموزان مشتاق به کنکاش و پژوهش می‌توانید، هر هفته، دانش خود در زمینه علوم پایه را به چالش بکشید و به دنبال یافتن پاسخ مناسب برای مسابقه هفته باشید.