اطلاعیه برگزاری مرحله نهایی (کشوری) سومین دوره مسابقات متر و کتر

با اعلام شورای خانه‌های ریاضیات کشور و پیرو برگزاری جلسه کمیته‌های علمی مسابقات کتر و متر توسط این شورا در ‌روز سه‌شنبه ۱۲ تیر، موارد زیر به تصویب رسیده است و به استحضار برگزیدگان مسابقات مذکور رسانده می‌شود:

۱-مرحله کشوری مسابقات متر و کتر به صورت مجازی برگزار می‌شود.
۲-مرحله کشوری این مسابقات در تاریخ های زیر برگزار می‌شود:
الف)مسابقه کتر: از روز شنبه ۳۰ تیر تا روز پنج شنبه ۴ مرداد.
ب)مسابقه متر:
* آزمون کتبی کلیه پایه‌ها (چهارم-پنجم-هفتم-هشتم-نهم-دهم): روز جمعه ۵ مرداد،
* آزمون شفاهی پایه چهارم و پنجم ابتدایی از روز جمعه ۱۲ مرداد تا روز سه شنبه ۱۶ مرداد (در آزمون شفاهی پایه چهارم و پنجم همان سوالات آزمون کتبی مورد سوال قرار می‌گیرد)،
* آزمون شفاهی پایه‌های هفتم و هشتم از روز دوشنبه ۱۸ مرداد تا روز پنج شنبه ۲۱ مرداد،
* آزمون شفاهی پایه‌های نهم و دهم از روز چهارشنبه ۲۷ مرداد تا روز شنبه ۳۰ مرداد،
*سوالات آزمون شفاهی پایه‌های هفتم و هشتم و نهم و دهم ۳ روز قبل از آزمون، برای تیم‌های برگزیده آزمون کتبی ارسال می‌شود و دانش‌آموزان ۳ روز برای پاسخگویی به آنها فرصت دارند.

به دو نکته زیر هم دقت شود:
* ممکن است برای برخی پایه‌های متوسطه اول و دوم یک کارگاه و آزمون عملی پیش‌بینی شود که بعداً به اطلاع ایشان، رسانده خواهد شد.
* کمیته علمی تلاش می‌کند، در صورت امکان، برای دانش‌آموزان برگزیده مسابقات کتر و متر یک اردوی آموزشی–تفریحی در یک شهر برگزار کند و مراسم تقدیر را برای آنها انجام دهد.

از تیم‌های زنجانی برگزیده مرحله دوم مسابقه متر و مرحله اول مسابقه کتر که به مرحله نهایی این دو مسابقه راه یافته‌اند تقاضا می‌شود مطابق اطلاعیه فوق برای برگزاری مرحله نهایی آمادگی داشته باشند.
اطلاعات بیشتر، متعاقباً، به استحضار تیم‌های برگزیده رسانده خواهد شد.
در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، با خانه علم تماس بگیرید.

تصویر نجومی روز ناسا: M83؛ جریان‌های ستاره‌ای و یک کهکشان هزار یاقوت

توضیح: کهکشان مارپیچی بزرگ، درخشان و زیبا M83 در فاصله 12 میلیون سال نوری از ما، در نزدیکی نوک جنوب شرقی صورت فلکی بسیار طولانی مار باریک (constellation Hydra) قرار دارد.
M83 با وسعت حدود 40000 سال نوری، به دلیل بازوهای مارپیچی برجسته‌اش با عنوان فرفره جنوبی (Southern Pinwheel) شناخته می‌شود. اما وجود انبوهی از مناطق متمایل به قرمز تشکیل ستاره که در نزدیکی لبه‌های خطوط غبار ضخیم بازوهای آن یافت می‌شوند، یک نام معروف دیگر برای M83 پیشنهاد می‌دهند و آن کهکشان هزار یاقوت است (Thousand-Ruby Galaxy).
این تصویر دیجیتال تلسکوپی عمیق جدید، هاله کم‌نور و گسترده کهکشان را نیز ثبت کرده است. به سمت پایین این قاب کیهانی، یک جریان جزر و مدی ستاره‌ای قرار دارد، ذراتی که از M83 عظیم به دلیل اختلال گرانشی یک کهکشان اقماری کوچکتر و در حال ادغام به بیرون آن کشیده شده است.
اخترشناسان دیوید مالین و برایان هدلی (David Malin and Brian Hadley) در اواسط دهه 1990 با افزایش صفحات عکاسی، این جریان ستاره‌ای گریزان را پیدا کردند.
منبع: ناسا

مسابقه هفته (2) – تابستان 1403

استقبال جالب توجه حدود 1700 نفری از مسابقه هفته در تابستان سال گذشته و اثرات مثبت برگزاری آن 10 مسابقه هفتگی در ایجاد انگیزه بین دانش‌آموزان برای پژوهش، ما، مجموعه خانه علم، را بر آن داشت تا مسابقه هفته را در طول تابستان 1403 نیز ادامه دهیم.

خرسندیم به اطلاع عموم، بویژه دانش‌آموزان عزیز سراسر کشور، برسانیم که با مساعدت مدیریت دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و تخصیص جایزه 5 میلیون ریالی برای برنده هر هفته، مسابقه هفته، به مدت 10 هفته در طول این تابستان نیز برگزار خواهد شد و شما دانش‌آموزان مشتاق به کنکاش و پژوهش می‌توانید، هر هفته، دانش خود در زمینه علوم پایه را به چالش بکشید و به دنبال یافتن پاسخ مناسب برای مسابقه هفته باشید.