برنده مسابقه هفته (1) – تابستان 1403

به اطلاع همران عزیز خانه علم می‌رساند که پس از بررسی برگه‌های پاسخنامه‌های دریافتی توسط کمیته علمی مسابقه هفته، برنده مسابقه این هفته به شرح زیر اعلام می‌شود.

تصویر نجومی روز ناسا: NGC 602؛ خوشه ستاره‌ای صدف 

توضیح: این ابرها ممکن است مانند صدف و آن ستاره‌ها مانند مروارید به نظر برسند، اما به فراتر از آن نگاه کنید.

این خوشه ستاره‌ای 5 میلیون ساله با نام NGC 602 در نزدیکی حومه ابر ماژلانی کوچک (Small Magellanic Cloud)، یک کهکشان ماهواره‌ای در فاصله 200 هزار سال نوری از ما قرار دارد.

خوشه ستاره‌ای NGC 602 که توسط پوسته مادری گاز و غبار خودش احاطه شده است، در این تصویر خیره‌کننده تلسکوپ هابل به نمایش درآمده است. تصویر هابل، با تصویر ترکیب‌شده پرتو ایکس، توسط رصدخانه چاندرا (Chandra Observatory) با تصویر مادون قرمز توسط تلسکوپ اسپیتزر (Spitzer Telescope) همراه شده است.

برآمدگی‌های خارق‌العاده و گاز برگشتی از سحابی نشان می‌دهند که تشعشعات پرانرژی (energetic radiation) و امواج ضربه‌ای (shock waves) از ستارگان جوان پرجرم موجود در NGC 602، مواد غبارآلود را فرسایش داده و باعث دور شدن آن‌ها از مرکز خوشه ستاره‌ای شده است.

در فاصله تخمینی ابر ماژلانی کوچک، تصویر مشخص شده حدود 200 سال نوری را در بر می‌گیرد، اما مجموعه‌ای وسوسه‌انگیز از کهکشان‌های پس‌زمینه نیز در این نمای واضح قابل مشاهده است. کهکشان‌های پس‌زمینه صدها میلیون سال نوری — یا بیشتر — فراتر از NGC 602 هستند.

منبع: ناسا