تصویر نجومی روز ناسا: NGC 1546 توسط هابل

توضیح: در بازگشت به عملیات علمی در 14 ژوئن، تلسکوپ فضایی هابل از شیوه اشاره جدید (سیستم جهت‌یابی و هدف‌گیری هابل به سمت اجرام آسمانی-م) خود برای گرفتن این تصویر واضح از کهکشان مارپیچی NGC 1546 استفاده کرد.
این جهان جزیره‌ای که یکی از اعضای گروه کهکشان ماهی طلایی (Dorado galaxy group) است، تنها 50 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.
قرص کهکشانی NGC 1546 نسبت به خط دید ما کج شده است، و نور زرد رنگ ستارگان قدیمی و نواحی مایل به آبی ستارگان تازه تشکیل‌شده از میان خطوط غبار کهکشان می‌درخشد. کهکشان‌های پس زمینه دورتر در سراسر این نمای هابل پراکنده هستند.
هابل که در سال 1990 راه‌اندازی شد، بیش از سه دهه است که در حال کاوش در کیهان بوده و اخیراً سی و چهارمین سالگرد خود را جشن گرفته است.
منبع: ناسا

علمآموز – تیرماه 1403

ایران در زمره 12 کشور خاورمیانه است که با تنش آبی مواجه است و تا سال 2040، با شرایط بحرانی و فوق بحرانی در زمینه آب دست به گریبان خواهد شد. ولی بسیاری از مردم، باور جدی به این بحران ندارند چرا که ماهیتی ملموس پیدا نکرده است. در حقیقت، مردم کشورمان در همه جا، هنوز، دسترسی عادی به آب دارند و با باز کردنِ شیر آب، بی‌محدودیت از آن برخوردار می‌شوند و البته یک دلیل دیگر شاید آن است که باور عمومی این است که بیش از 90 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی صرف می‌شود، پس ما سهمی در حل بحران نداریم!
در این باره، یکی از بزرگترین مشکلات این است که آب مورد استفاده برای آبیاری فضای سبز، شستشو، حمام و سرویس بهداشتی از نوع قابل شرب می‌باشند. اغلب کشورهای توسعه‌یافته آب شرب و غیر قابل شرب را در زندگی شهری از هم جدا نموده‌اند. آیا می‌توانیم روزی ما هم اینکار را بکنیم؟