7 کشور بزرگ جهان بر اساس مساحت کدامند؟

کشور‌ها چیز‌هایی ساخته شده توسط انسان هستند، با مرز‌هایی که توسط نهاد‌های انسانی تعیین می‌شود. گاهی اوقات مرز‌های یک کشور با جنبه‌هایی از چشم‌انداز مانند رودخانه‌ها، رشته کوه‌ها و اقیانوس‌ها تعیین می‌شود، اما گاهی اوقات مرز‌ها برای چشم نامرئی هستند.
اندازه کشور‌ها بسیار متفاوت است – مساحت روسیه بیش از ۶. ۶ میلیون مایل مربع (17،098،242کیلومتر مربع) است، در حالی که شهر واتیکان تنها 0.۲۷ مایل مربع (0.۴۳ کیلومتر مربع) است. همچنین، مرز‌های کشور‌ها به طور مکرر در طول زمان تغییر می‌کنند – در واقع، بسیاری از شهرستان‌ها با جدا شدن کشور‌ها از دیگر کشورها کوچک‌تر می‌شوند: در سال ۱۹۴۶، ۷۶ کشور مستقل در جهان وجود داشت و در سال ۲۰۲۳، ۱۹۵ کشور مستقل وجود دارد.
بر اساس برآورد‌های مدرن، مساحت سطح جهان ۱۹۶،۹۰۰،۰۰۰ مایل مربع (۵۱۰،۰۷۲،۰۰۰ کیلومتر مربع) است که ۷۱ درصد آن را اقیانوس پوشانده است. این بدان معناست که تنها ۲۹ درصد از زمین خشک است. کشور‌ها وسعت کل خود را بر اساس سطح خشکی بالاتر از سطح دریا اندازه‌گیری می‌کنند، اما مساحت کمی را که از فلات قاره‌ای (قسمتی از سطح زمین است که در زیر آب دریا باشد- مترجم) به سمت دریا گسترش می‌یابند نیز به همین اندازه به وسعت خود اضافه می‌کنند. همانطور که خواهید دید، این رتبه‌بندی کل مساحت این کشور‌ها را کمی دشوار می‌کند.

هفت کشور بزرگ جهان به شرح زیر است:

تصویر نجومی روز ناسا: ان‌جی‌سی 1365؛ جهان جزیره‌ای باشکوه

کهکشان مارپیچی میله‌ای ان‌جی‌سی 1365 (NGC 1365) واقعاً یک جهان جزیره‌ای باشکوه با وسعت حدود 200000 سال نوری است.
ان‌جی‌سی 1365 که در فاصله 60 میلیون سال نوری از ما در حوالی صورت فلکی کم‌نور اما داغ کوره (Fornax) قرار دارد، عضو شاخص خوشه کهکشانی کوره (Fornax Cluster) است که به خوبی مطالعه شده است.
این تصویر رنگی واضح، نواحی شدید و متمایل به قرمز تشکیل ستاره را در نزدیکی انتهای میله مرکزی کهکشان و در امتداد بازوهای مارپیچی آن نشان می‌دهد.
آنچه با جزئیات دقیق دیده می‌شود، خطوط غبار مبهمی است که هسته درخشان کهکشان را قطع می‌کنند. در دل هسته، یک سیاهچاله بسیار پرجرم قرار دارد.
ستاره‌شناسان فکر می‌کنند میله شاخص این کهکشان، نقش مهمی در تکامل کهکشان ایفا می‌کند، و گاز و غبار را به گرداب ستاره‌ساز می‌کشد و در نهایت مواد را به سیاهچاله مرکزی می‌رساند.
منبع: ناسا