نور چگونه می‌تواند ویروس‌ها را از بین ببرد؟

برای جلوگیری از عفونت، چیزهایی وجود دارد که احتمالاً می‌دانید باید انجام دهید: دست‌هایتان را بشویید، مراقب باشید هنگام عطسه کردن یا زیاد خوابیدن، چشم‌هایتان را مالش ندهید (مخصوصاً بعد از دست زدن به بینی)، میوه‌ها و سبزیجات زیاد بخورید. تازه با اینهمه، ویروس سرماخوردگی می‌تواند چند ساعت روی دست یک فرد یا چند روز بر روی برخی مواد زنده بماند.

حتی آن دسته از ضدعفونی‌کننده‌هایی که بسیاری از افراد استفاده می‌کنند، در برابر همه چیز از انسان محافظت نمی‌کنند. و زمانی که ویروس‌ها وارد بدن شوند، کشتن ویروس‌ها بسیار سخت است چرا که آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر آن‌ها ناتوان هستند و واکسن‌های آنفولانزا و برخی ویروس‌های دیگر باید هر سال تغییر کنند تا با سویه‌های جدید سازگار شوند. خوشبختانه سیستم ایمنی بدن ما می‌تواند با بسیاری از ویروس‌ها مبارزه کند، اما برخی دیگر از ویروس‌ها، مانند ابولا یا کووید-۱۹ یا همان کرونا، می‌توانند کشنده باشند.

سال‌هاست که دانشمندان، برای مبارزه با ویروس‌ها، با یک روش دیگر یعنی با استفاده از لیزر (وسیله‌ای که اتم‌ها و مولکول‌ها را تحریک می‌کند تا نور ساطع کنند و سپس آن نور را برای ایجاد پرتوی از تشعشع چند برابر می‌کند)، فن‌آوری را می‌آزمایند.

تصویر نجومی روز ناسا: چراغ‌های شبانه در ققرتاق

آلودگی نوری معمولاً در ققرتاق (Qeqertaq) یک مشکل نیست.
در غرب گرینلند، این دهکده ساحلی دورافتاده، در سال 2020، دارای 114 نفر جمعیت بود. با این حال، نورها هنوز در آسمان تاریک آن می‌درخشند {و نورهای مصنوعی لامپ‌ها مانع دیدن آسمان و پدیده‌های آن نیستند-م}.
در طول طوفان ژئومغناطیسی شدید اخیر سیاره زمین، در 6 نوامبر {15 آبان}، این پرده‌های زیبای شفق قطبی زینت‌بخش قلمرو قطب شمال شدند.
در عرض 70 درجه شمالی، در شُرُف آغاز شب قطبی در هفته‌های پیش‌رو، نمایش الهام‌بخش شفق‌های شمالی، در آب‌های خلیج دیسکو (Disko Bay) منعکس می‌شود.
در این منظره از سکونتگاه منزوی، یک کوه یخ تنها در حالی که در دریای یخی شناور است، توسط چراغ‌های ساحلی روشن شده است.
منبع: ناسا