معمای غیرقابل حل شبکه‌های اجتماعی

«معمای غیرقابل حل شبکه‌های اجتماعی» یک فیلم مستند از شبکه نتفلیکس و محصول سال ۲۰۲۰ به کارگردانی جف اورلوفسکی (Jeff Orlowski) و نویسندگی اورلوفسکی، دیویس کومبه و ویکی کورتیس است. این مستند به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه طراحی رسانه‌های اجتماعی برای به حداکثر رساندن سود، و توانایی آن‌ها در دستکاری دیدگاه‌ها، احساسات، و رفتار مردم و انتشار تئوری‌های توطئه و اطلاعات نادرست، در مخاطبان اعتیاد به بار می‌آورد. این فیلم همچنین تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان، به ویژه بر سلامت روان نوجوانان و افزایش نرخ خودکشی نوجوانان را بررسی می‌کند.
این فیلم مستند شامل مصاحبه‌هایی با بسیاری از کارمندان سابق شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی به همراه محققان دانشگاهی است. برخی از مصاحبه‌ها، البته، اشاره می‌کنند که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و شرکت‌های بزرگ فناوری، تغییرات مثبتی را نیز برای جامعه ایجاد کرده‌اند. مصاحبه شوندگان در مورد نقش رسانه‌های اجتماعی در قطبی‌شدن سیاسی در ایالات متحده و تأثیری که تبلیغات الگوریتمی بر رادیکال‌شدن سیاسی داشته است بحث می‌کنند. همچنین، این فیلم نشان می‌دهد که چگونه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بر انتشار اخبار جعلی تأثیر گذاشته‌اند و چگونه دولت‌ها از رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای تبلیغات استفاده می‌کنند. این مصاحبه‌ها در کنار تصاویری از اعتیاد نوجوانان به رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌شوند. این تصاویر توجه عموم را به نگرانی فزاینده درباره تندروشدن جوانان در اینترنت جلب می‌کند.
منبع: ویکیپدیا

تصویر نجومی روز ناسا: کیهان در بازتابش

در طول روز، بیش از 12000 آینه بزرگ، نور خورشید را در نیروگاه حرارتی خورشیدی 100 مگاواتی نمک مذاب در لبه غربی صحرای گوبی در نزدیکی شهر دونهوانگ، استان لانژوی چین منعکس می‌کنند.
هر کدام از پانل‌های آینه‌ای، برای ردیابی حرکت خورشید، مانند گل آفتابگردان می‌چرخد. آنها به طور هماهنگ با هم به عنوان یک اَبَرآینه واحد عمل می‌کنند که نور خورشید را به سمت یک موقعیت ثابت، یعنی برج مرکزی نیروگاه منعکس می‌کند. در طول شب، آینه‌ها بی‌حرکت می‌ایستند. آنها نور ستارگان دور بی‌شمار، خوشه‌ها و سحابی‌های کهکشان راه شیری و فراتر از آن را منعکس می‌کنند.
این چشم‌انداز علمی تخیلی آسمان شب، با دوربینی که روی یک سه‌پایه در نزدیکی لبه شبکه آینه‌های غول‌پیکر در 15 سپتامبر نصب شده بود ایجاد شده است.
این توالی ترکیبی از نوردهی‌های دیجیتالی دوربین، کمان‌های متحدالمرکز حاصل مسیر ستاره‌های آسمانی را در طول شب همراه با مسیر ستاره‌ها در بازتابش آینه‌ای سورئال آن‌ها ثبت کرده است.
منبع: ناسا